اولین و بزرگترین فروشگاه آنلاین بلبرینگ در ایران

بلبرینگ شیارعمیق

بلبرینگ شیارعمیق

بلبرینگ های شیارعمیق، یکی از پرکاربردترین انواع بیرینگ های غلتشی هستند. این بیرینگ ها اغلب ساختمان ساده ای دارند و به صورت تفکیک ناپذیر ساخته می شوند. یک بلبرینگ شیارعمیق از رینگ داخلی، رینگ خارجی، ساچمه ها و قفسه یا نگه دارنده تشکیل می‌شود و ممکن است حفاظ فلزی و یا نشت بند لاستیکی هم داشته باشد.

 

 

بلبرینگ های شیارعمیق در انواع مختلف، تولید و به بازار عرضه می گردند و با توجه به پرکاربرد بودن این نوع بیرینگ ها، داشتن شناخت کافی نسبت به انواع آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. کاربرد گسترده این بلبرینگ ها، به طور عمده به دلیل قیمت مناسب و ویژگی های عملکردی آن ها می باشد. این بلبرینگ ها در اغلب شاخص های کارکردی دارای عملکردی مناسب هستند و به همین دلیل بهترین گزینه برای استفاده در کاربردهای عادی می باشند.

از جمله کاربردهای بلبرینگ های شیارعمیق می‌توان به موتورهای الکتریکی، ژنراتورها، ماشین‌آلات کشاورزی، صنایع غذایی، برخی از پمپ‌ها و فن‌های صنعتی و خانگی، انواع دوچرخه، خودرو و غیره اشاره نمود.

 

بلبرینگ های شیارعمیق یک ردیفه

اغلب بلبرینگ های شیارعمیق به صورت یک ردیفه تولید و عرضه می‌شوند. این بیرینگ ها دارای یک مسیر ساچمه‌رو و یک ردیف ساچمه می‌باشند و ممکن است دارای حفاظ یا نشت بند و یا فاقد آن باشند. به بیرینگ ‌های فاقد حفاظ و نشت بند اصطلاحاً بیرینگ باز هم گفته می‌شود.

 

 

وجود حفاظ یا نشت بند در یک بلبرینگ شیارعمیق، اغلب با یک پسوند در نام گذاری آن مشخص می‌گردد. البته توجه به این نکته ضروری است که ممکن است پسوندهایی که تولیدکنندگان مختلف به کار می برند با یکدیگر متفاوت باشد.

استفاده از حفاظ فلزی که اغلب با پسوند 2Z در نام گذاری بیرینگ ها مشخص می‌شود، روی تحمل سرعت آن ها تأثیر چندانی ندارد. نکته قابل توجه در استفاده از بلبرینگ های دارای حفاظ فلزی این است که باید در مواردی به کار گرفته شوند که رینگ داخلی می چرخد. زیرا در صورت چرخش رینگ خارجی، امکان بیرون ریختن گیریس از این بیرینگ ها وجود دارد.

نشت بندهای لاستیکی مرسوم در بلبرینگ های شیارعمیق به سه دسته نشت بندهای تماسی، نشت بندهای غیر تماسی و نشت بندهای تماسی کم اصطکاک تقسیم می گردند. شکل زیر نشت بندهای تماسی بلبرینگ های شیارعمیق شرکت SKF را به همراه پسوندهای آن ها نشان می دهد.

 

 

بلبرینگ های شیارعمیق اغلب با قفسه‌های فولادی تولید می‌شوند. البته در سال‌های اخیر گرایش به استفاده از قفسه های پلی‌آمیدی افزایش یافته است. همچنین بلبرینگ های شیارعمیق دارای قفسه برنجی نیز به ندرت در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بلبرینگ های شیارعمیق با کدهای فنی مختلفی نام‌گذاری می‌شوند که رایج‌ترین آن‌ها سری 6000 است. به عنوان مثال بلبرینگ 6212 یک بلبرینگ شیارعمیق از سری 6000 می‌باشد. بلبرینگ‌های سری 6000 به حدی پرکاربرد هستند که گاهی در بازار بیرینگ به تمام بلبرینگ ‌های شیارعمیق، اصطلاحاً بلبرینگ سری 6000 گفته می‌شود که البته تعبیر صحیحی نیست. سایر سری‌های رایج بلبرینگ‌ های شیارعمیق عبارتند از سری 600 مثل بلبرینگ 608، سری 60000 مثل بلبرینگ 61802 و سری 16000 مثل بلبرینگ 16002.

بلبرینگ های شیارعمیق در ابعاد بسیار متنوعی تولید می‌شوند. به عنوان مثال، فقط در کاتالوگ محصولات شرکت SKF طیف وسیعی از بلبرینگ های شیارعمیق از بلبرینگ با کد فنی 623 که قطر داخلی آن 3 میلی‌متر است تا بلبرینگ با کد فنی 618/1500 با قطر داخلی 5/1 متر است، معرفی شده‌اند.

به منظور نصب آسان تر، برخی از بلبرینگ های شیارعمیق با شیار محیطی روی رینگ خارجی تولید می‌شوند. از این شیار محیطی به منظور نصب بلبرینگ به کمک خار فنری استفاده می شود. شکل زیر، چگونگی نصب یک بلبرینگ شیارعمیق به کمک شیار محیطی و خار فنری را نشان می دهد.

 

 

این بیرینگ ها با پسوند N در نام گذاری شرکت SKF مشخص می گردند. همچنین برخی از این بیرینگ ها، خود دارای خار فنری می باشند که با پسوند NR نام گذاری می شوند.

 

بلبرینگ های شیارعمیق دارای شیار ساچمه زنی

برخی از بلبرینگ های شیارعمیق اصطلاحاً دارای شیار ساچمه زنی هستند. این بیرینگ ها تعداد بیشتری ساچمه در ساختار خود دارند و در نتیجه ظرفیت حمل بار شعاعی در این بیرینگ ها نسبت به بیرینگ های فاقد شیار ساچمه زنی بیشتر است. اما از ظرفیت حمل بار محوری آن ها کاسته شده است.

 

 

بلبرینگ های شیارعمیق دو ردیفه

بلبرینگ های شیارعمیق به شکل دو ردیفه هم تولید می شوند. البته میزان کاربرد این بیرینگ ها به مراتب کمتر از بلبرینگ های شیارعمیق تک ردیفه است. بلبرینگ های شیارعمیق دو ردیفه معمولاً در مواردی به کار می روند که بارهای وارده بیش از میزان تحمل یک بلبرینگ تک ردیفه باشد و محدودیت فضای محوری هم وجود داشته باشد. هر چند که به طور کلی تمایل به استفاده از چند بلبرینگ تک ردیفه بیشتر از یک بلبرینگ دوردیفه است.

 

 

بلبرینگ های شیارعمیق دو ردیفه، اغلب با دقت و لقی نرمال تولید می‌شوند و قفسه پلی آمیدی دارند. توجه به این نکته ضروری است که میزان تحمل ناهمراستایی در این بلبرینگ ها به مراتب کمتر از بلبرینگ های شیارعمیق تک ردیفه است.

 

 

نمایش 1–16 از 767 نتیجه

فرم ورود به سایت

فرم عضویت در سایت